Nigar Gahramanova – CantORganistA fra Norge med flerkulturell bakgrunn fra Aserbajdsjan tjenestegjør som kantor/organist i Søndre Slagen menighet i Tønsberg Kirkelige Fellesråd. Nigar blander sammen sin orgelvirtuositet med sin bakgrunn som sanger, og skaper en ekstraordinær kunstnerisk identitet. Hun kaller seg CantORganistA (cantor – på italiensk betyr «sanger», altså kvinnelig sanger-organist. Under Arena klasssik festival i Oslo har Nigar debutert offisielt som CantOrganistA og fremførte i Showcase i Oslo Domkirke i 3.Mai i 2024.
Nigar har sunget siden hun var to år gammel og har både klassisk og folkemusikksang alltid vært en del av hennes musikalsk og kunstnerisk reise ved siden av hovedinstrument klassisk piano og senere kirkeorgel. Hennes opptredener kjennetegnes av virtuositet, nyansert temperament, orientalsk sjarm, lyrisk nåde og varme tolkninger, noe som gjør henne til en unik blanding av østlige og vestlige musikktradisjoner. Dette er en unik blanding for verden men helt naturlig for henne å sette sammen sin folkemusikalsk og klassisk sang bakgrunn med orgelspill som hun har utviklet gjennom de årene. Hun som en CantORganistA arrangerer og utøver folkesanger, lager potpurri fra forskjellige land og noen ganger bestiller hun verk til komponister som vil utforske verdens musikk, skape nye musikkverk med nytenkende og brobyggende måte for flerkulturell samfunnet i Norge og for henne som CantORganistA. I 2024 fikk hun støtte for komponist honorar fra Norsk Kulturfond og Det Norske Komponistfondet for bestillingsverker av to berømte norske komponister Kjell Mørk Karlsen, Henrik Ødegaard og Galib Mammedov til å komponere for CantORganistA.
Nigars ambisiøse prosjekt, «Mugham Fantasia», for orgel og santur, mottok økonomisk støtte fra Kulturrådets Fond for lyd og bilde og Norsk Kulturfond. Denne støtten dekket komponisthonorarer og muliggjorde en konsertturné i 2022. Prosjektet brakte på kunstferdig vis sammen den mystiske santuren og majestetiske orgelet i fem kirker i Tønsberg, Sarpsborg, Drammen, Sandvika og Oslo. Konsertene inkluderte urfremføringen av et nytt bestillingsverk, «Mugham Fantasia» for orgel og santur, komponert av M.H. Panah. Sammen med dette samtidsverket ble tradisjonell musikk basert på Mugham fra Aserbajdsjan, Iran, Tyrkia og Norge presentert for publikum, og skapte en harmonisk fusjon av østlige og vestlige musikktradisjoner.