How to: Pressepakke

Pressepakken er ditt beste verktøy i promoteringen av deg selv. Her ser vi på hva den bør bestå av og hvordan du setter den opp.

Innhold

«EPK» betyr elektronisk pressepakke (electronic press kit), og er ditt beste verktøy i promoteringen av deg selv! Dette er en samling av viktigste dokumentene dine: bilder, musikk, video, bio og annen relevant informasjon. Formålet med en pressepakke er å ha den beste og viktigste infoen om deg selv samlet på ett sted – slik at du får presentert deg på best mulig måte og for at infoen skal være lett tilgjengelig for de du ønsker å overbevise!

Pressepakken din er som et digitalt visittkort. Bruksområdene er mange, og du ender kanskje opp med å ha flere pressepakker til ulike formål: booking, album-lansering og mer. De fleste har pressepakken sin i en skymappe (Dropbox, Google Drive osv.), men du kan også bruke en nettside eller PDF som EPK. Fordelene med å bruke en skymappe er mange: Du kan sende én lenke til alle du skal dele den med; du kan enkelt oppdatere den og legge til eller fjerne filer; det er enkelt for mottakeren din å dele filer videre med sine samarbeidspartnere; de du sender mappen til slipper å laste ned filer for å se dem.


Hva består en pressepakke av?

Pressepakken skal inneholde de viktigste filene dine, og det er vanlig å gruppere dem i følgende mapper: 

Lyd, video, bio, bilder, rider. Disse filene skal gjøre det enkelt for mottakeren å vurdere deg. Tilpass innholdet i pressepakken etter formålet, enten det gjelder en konsertbooking, albumomtale i media eller annet.

Les mer om teknisk rider her: lenke til skriv om teknisk rider.

Det er viktig at du velger ut de beste filene, og ikke laster opp all musikken du har lagd og alle bildene du har av deg selv – da blir det fort vanskelig og tidkrevende for mottakeren å vurdere deg. Hva som er de «beste» filene dine er heller ikke alltid like enkelt å velge: 

1 – Musikk

Om du har veldig forskjellige uttrykk i musikken din, kan det være lurt å velge låter som sammen gir et godt helhetsinntrykk av deg. Det kan også være lurt å velge låter som ikke varer alt for lenge.

2 – Video

Gode videoer er veldig viktig – særlig når det kommer til booking-henvendelser. Om du bruker pressepakken til å booke konserter, bør du laste opp en kort live-video. Da er det ikke så viktig om selve videokvaliteten er god, så lenge man får et inntrykk av hvordan du er på scenen – det er dét som er viktigst! Prøv å hold videolengdene korte (rundt 3 minutt) og filstørrelsene små.

3 – Bilder

Her kan det være lurt å velge både et par pressebilder som er tatt av deg/gruppen, i tillegg til et par bilder fra konsert. Pressebilder er viktigst, for det er som oftest disse som kan bli brukt i et program eller til markedsføring av deg. Husk å inkludér navnet til fotografen i filnavnet!

 

Organisering

Når du har valgt ut dine beste filer, er det lurt å organisere dem i mapper. Dette gjør det enklere for mottakeren å finne fram.

Forslag til mapper:

1 – Bio 

2 – Lyd 

3 – Video 

4 – Bilder 

5 – Teknisk rider  

Husk!

  • Velg kun de 1-3 beste filene av hver type.
    For eksempel: Dine 2 beste bilder, 3 beste låter osv.
 
  • Hold lyd/video-filer små!
    Om noen har lyst til å laste ned musikken eller videoene dine, er det lurt å ikke ha dem i unødvendig store format. Bruk derfor MP3 for lyd, og vanlig HD for video. Bilder kan gjerne være i full dimensjon, om noen ønsker å bruke dem på plakater eller annet.
 
  • Vær organisert
    Lag mapper for de ulike filtypene dine. Da blir det enklere for mottakeren å finne det de ønsker.
 
  • Pass på innstillinger for lenkedeling!
    Pass på at den lenken du sender ut til folk, ikke har redigeringstillatelse! For å være sikker på at mottaker kan se innholdet, kan det være lurt å teste lenken i en inkognito-vindu i nettleseren.