Innhold
«EPK» betyr elektronisk pressepakke (electronic press kit), og er ditt beste verktøy i promoteringen av deg selv! Dette er en samling av viktigste dokumentene dine: bilder, musikk, video, bio og annen relevant informasjon. Formålet med en pressepakke er å ha den beste og viktigste infoen om deg selv samlet på ett sted – slik at du får presentert deg på best mulig måte og for at infoen skal være lett tilgjengelig for de du ønsker å overbevise!
Pressepakken din er som et digitalt visittkort. Bruksområdene er mange, og du ender kanskje opp med å ha flere pressepakker til ulike formål: booking, album-lansering og mer. De fleste har pressepakken sin i en skymappe (Dropbox, Google Drive osv.), men du kan også bruke en nettside eller PDF som EPK. Fordelene med å bruke en skymappe er mange: Du kan sende én lenke til alle du skal dele den med; du kan enkelt oppdatere den og legge til eller fjerne filer; det er enkelt for mottakeren din å dele filer videre med sine samarbeidspartnere; de du sender mappen til slipper å laste ned filer for å se dem.
Hva består en pressepakke av?
Pressepakken skal inneholde de viktigste filene dine, og det er vanlig å gruppere dem i følgende mapper:
Lyd, video, bio, bilder, rider. Disse filene skal gjøre det enkelt for mottakeren å vurdere deg. Tilpass innholdet i pressepakken etter formålet, enten det gjelder en konsertbooking, albumomtale i media eller annet.
Les mer om teknisk rider her: lenke til skriv om teknisk rider.
1 – Musikk
Om du har veldig forskjellige uttrykk i musikken din, kan det være lurt å velge låter som sammen gir et godt helhetsinntrykk av deg. Det kan også være lurt å velge låter som ikke varer alt for lenge.
2 – Video
Gode videoer er veldig viktig – særlig når det kommer til booking-henvendelser. Om du bruker pressepakken til å booke konserter, bør du laste opp en kort live-video. Da er det ikke så viktig om selve videokvaliteten er god, så lenge man får et inntrykk av hvordan du er på scenen – det er dét som er viktigst! Prøv å hold videolengdene korte (rundt 3 minutt) og filstørrelsene små.
3 – Bilder
Her kan det være lurt å velge både et par pressebilder som er tatt av deg/gruppen, i tillegg til et par bilder fra konsert. Pressebilder er viktigst, for det er som oftest disse som kan bli brukt i et program eller til markedsføring av deg. Husk å inkludér navnet til fotografen i filnavnet!
Organisering
Når du har valgt ut dine beste filer, er det lurt å organisere dem i mapper. Dette gjør det enklere for mottakeren å finne fram.
Forslag til mapper:
1 – Bio
2 – Lyd
3 – Video
4 – Bilder
5 – Teknisk rider
Husk!
- Velg kun de 1-3 beste filene av hver type.
For eksempel: Dine 2 beste bilder, 3 beste låter osv.
- Hold lyd/video-filer små!
Om noen har lyst til å laste ned musikken eller videoene dine, er det lurt å ikke ha dem i unødvendig store format. Bruk derfor MP3 for lyd, og vanlig HD for video. Bilder kan gjerne være i full dimensjon, om noen ønsker å bruke dem på plakater eller annet.
- Vær organisert
Lag mapper for de ulike filtypene dine. Da blir det enklere for mottakeren å finne det de ønsker.
- Pass på innstillinger for lenkedeling!
Pass på at den lenken du sender ut til folk, ikke har redigeringstillatelse! For å være sikker på at mottaker kan se innholdet, kan det være lurt å teste lenken i en inkognito-vindu i nettleseren.